Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łaźcu

Łaziec 66

42-274 Konopiska

woj. śląskie

Adres

Łaziec 66


42-274 Konopiska


woj. śląskie


Kalendarium

Sobota, 2024-05-18

Imieniny: Alicji, Edwina

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 624732
  • Do końca roku: 227 dni
  • Do wakacji: 34 dni

Kontakt

sekretariat@splaziec.szkolnastrona.pl

 

 tel. 34 3336304

 

Realizacja zadań programu Aktywna Tablica

Stosowanie TIK jest naturalne i oczywiste, bowiem takie są oczekiwania i potrzeby nowego pokolenia – pokolenia alfa, które wzrasta w warunkach nieograniczonego dostępu do technologii, Internetu, smartfonów, social mediów. Specjaliści określają Gen Alpha jako pokolenie osób będących „non stop online”, (hyperconnected). Jest to pokolenie współczesnych uczniów, które nie zna już świata bez Internetu. Mówi się o nich: Always on” (zawsze podłączeni), „Net Gen(pokolenie sieci), „Digital Natives(cyfrowi tubylcy), „Google Kids”. Nasza szkoła pragnie sprostać tym wymaganiom, aby stać się szkołą nowoczesną na miarę ówczesnych czasów. Udział w Programie Aktywna Tablica SPE 2022 z całą pewnością sprzyja rozwojowi naszej szkoły w tym kierunku.

Wszystkie zadania wynikające z udziału szkoły w Programie Aktywna Tablica SPE'2022 zostały zrealizowane.

Pięcioro nauczycieli ukończyło w czerwcu 2022 roku szkolenie w ramach projektu grantowego „Lekcja:Enter!”. Dyrektor szkoły, w październiku 2022 roku, brała udział w szkoleniu „Nowe technologie i technologie przyszłości – panujące trendy i jak je przenieść na nauczanie, czyli m.in. o sztucznej inteligencji czy wirtualnej rzeczywistości” z cyklu Akademia Edukatorów 2022 „IT for SHE” realizowanym przez Fundację Edukacyjną Perspektywy we współpracy z Programem Projektor. Szkoła aktywnie współpracuje z Programem Projektor od 2021 roku, stopniowo wdrażając nowoczesne technologie. Nauczyciele systematycznie poszerzają swoje kompetencje cyfrowe, uczestnicząc w różnych szkoleniach w każdym kolejnym roku szkolnym. W roku szkolnym 2022/2023, dziewięcioro nauczycieli uczestniczyło w szkoleniach, warsztatach lub webinariach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu, wzbogacając swój warsztat pracy i rozwijając własne kompetencje cyfrowe. Doposażenie szkoły w nowe sprzęty IT, jakie zostały zakupione w ramach Programu, pozwalają w większym stopniu na wykorzystywanie TIK w nauczaniu różnych przedmiotów oraz prowadzeniu zajęć w ramach organizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wyznaczono szkolnego koordynatora Programu, który czuwał nad realizacją zadań oraz organizował szkolenia wewnętrzne w ramach WDN w zakresie stosowania TIK wg bieżących potrzeb nauczycieli. Dwie osoby: koordynator i dyrektor, uczestniczyły w trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli organizowanych przez RODN WOM w Katowicach, biorąc udział w szkoleniach i warsztatach z zakresu TIK, budując wspólnie bazę zasobów edukacyjnych oraz wymieniając doświadczenia w korzystaniu z narzędzi cyfrowych z innymi nauczycielami w sieci szkół. Szkolenie pt. „Sieć koordynatorów szkół uczestniczących w programie Aktywna Tablica – Edycja 2022”; spotkanie I odbyło się 08.12.2022r.; spotkanie II w dn. 13.03.2023r. oraz spotkanie III – 26.04.2023r.

Przeprowadzono w szkole dwa zajęcia specjalistyczne organizowane w szkole dla uczniów ze SPE w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jako zajęcia otwarte dla nauczycieli uczestniczących w sieci współpracy szkół, udostępniając zajęcia w formie online na platformie Moodle RODN WOM w Katowicach:

  1. 03.04.2023r. - „Kształtowanie spostrzegawczości” (zajęcia rewalidacyjne z uczniem z autyzmem);

  2. 11.04.2023r. - „Rozwijanie zdolności koncentracji uwagi i pamięci – ćwiczenia słowne z wykorzystaniem nazw zwierząt” (zajęcia rewalidacyjne z uczniem niesłyszącym);

Udostępniono także trzy scenariusze lekcji, opracowane przez nauczycieli naszej szkoły, w bazie zasobów edukacyjnych na platformie Moodle RODN WOM w Katowicach, jako przykłady dobrych praktyk.

Nauczyciele poszerzyli znacznie swoje kompetencje cyfrowe, uczestnicząc w różnych formach doskonalenia zawodowego i wzbogacając własny warsztat pracy o nowoczesne metody i narzędzia. Korzystająnie z pomocy dydaktycznych, zakupionych w ramach Programu, znacznie wzbogaciło proces nauczania, w związku z czym zajęcia stały się bardziej atrakcyjne i ciekawe dla uczniów. Nauczyciele zwrócili uwagę, że uczniowie byli zainteresowani nowościami, chętniej angażowali się na lekcjach, byli aktywni, współpracowali przy wykonywaniu zadań.

Dzięki doposażeniu szkoły w ramach Programu w multimedialne programy edukacyjno-terapeutyczne z serii mTalent, nasza szkoła znalazła się na mapie Polecanego Gabinetu mTalent, a nauczyciele pracujący z tymi materiałami dydaktycznymi otrzymali dostęp do bezpłatnego e-szkolenia oraz należą do „mTalentowej międzyszkolnej sieci współpracy Aktywna Tablica” (grupa na Facebooku). Przynależność do tej grupy społecznościowej dała możliwość pozyskiwania bezpłatnych materiałów edukacyjnych, wsparcia i wymiany doświadczeń oraz poznania opinii innych nauczycieli nt stosowanych narzędzi TIK.

We wszystkich oddziałach w szkole wykorzystywano TIK na różnych zajęciach w liczbie 5 godzin edukacyjnych w każdym tygodniu nauki, począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych, zakupionych w ramach Programu, t.j. od dnia 5 grudnia 2022 roku. Nauczyciele uzupełniali systematycznie harmonogram zajęć z wykorzystaniem TIK w arkuszu udostępnionym przez dyrektora szkoły w dokumentach na dysku Google, co pomagało w planowaniu zajęć dla poszczególnych oddziałów. W dziennikach lekcyjnych oraz dziennikach zajęć dodatkowych zajęcia z TIK oznaczano dopisując do tematu skrót: „AT’22”.

Ogółem w placówce zatrudnionych jest 18 nauczycieli, w tym jeden nauczyciel przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia, a dwie nauczycielki pracują na stanowisku nauczyciela przedszkola. Sala przedszkolna wyposażona jest w projektor multimedialny z ekranem, aczkolwiek nauczyciele przedszkola bardzo chętnie korzystają również z nowego monitora interaktywnego zamontowanego w sali szkolnej. Zdecydowana większość nauczycieli naszej szkoły (11 osób) zmieniło swoje metody i formy pracy, korzystając częściej z TIK i stosując nowe rozwiązania oraz metody aktywizujące. Jedenastu nauczycieli prowadziło cyklicznie zajęcia z TIK, rejestrując je w harmonogramie na dysku Google oraz w dziennikach. Niektóre lekcje były obserwowane przez dyrektora (09.12.2022 – fizyka kl. VIII, 28.02.2023 – informatyka kl. VI; 10.05.2023 – geografia kl. V) lub koordynatora Programu w szkole oraz innych nauczycieli w ramach zajęć koleżeńskich WDN.

Koordynator programu Aktywna Tablica SPE'2022 - mgr Monika Wewiór-Mendrela

Zespoły przedmiotowe nauczycieli wraz z koordynatorem czuwały nad wykorzystywaniem narzędzi TIK w nauczaniu poszczególnych przedmiotów. 

Autor: Magdalena Wronkowska