Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łaźcu

Łaziec 66

42-274 Konopiska

woj. śląskie

Adres

Łaziec 66


42-274 Konopiska


woj. śląskie


Kalendarium

Sobota, 2024-05-04

Imieniny: Floriana, Michała

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 616739
  • Do końca roku: 241 dni
  • Do wakacji: 48 dni

Kontakt

sekretariat@splaziec.szkolnastrona.pl

 

 tel. 34 3336304

 

Procedury do Standardów ochrony małoletnich

W związku z wprowadzaniem Standardów Ochrony Małoletnich, wypracowano procedury określające działania, jakie należy podjąć w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci. 

Standardy stanowią zbiór zasad i procedur, które określają kiedy należy podjąć interwencję oraz jakie działania wykonać w przypadku interwencji. 

CEL PROCEDURY - Przeciwdziałanie wszelkim aktom krzywdzenia dzieci/uczniów.

Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, których przyjęcie sprawia, że Szkoła jest bezpieczna dla uczniów, a jej pracownicy potrafią zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka/ucznia oraz podjąć działania profilaktyczne oraz interwencyjne. 

STANDARD I – POLITYKA

Szkoła ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony uczniów przed krzywdzeniem.

Dokument ten zawiera jasne wytyczne dotyczące tego, jak w szkole przeciwdziałać naruszaniu praw dzieci/uczniów, jak tworzyć środowisko przyjazne i bezpieczne dzieciom/uczniom oraz jakie kroki podjąć w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa uczniów.

Ustanowienie Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem jest informacją, zarówno dla pracowników, jak i dla przebywających w niej dzieci/uczniów oraz ich opiekunów, że w codziennej pracy szkoły/przedszkola realizowane są takie wartości, jak dobro ucznia oraz jego prawo do życia w bezpiecznym i zapewniającym rozwój otoczeniu.

  1. Polityka dotyczy wszystkich pracowników. Pod pojęciem pracownik należy rozumieć: każdy pracownik Szkoły bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z uczniami.

  2. Dyrektor zatwierdził politykę i odpowiada za jej monitorowanie i wdrażanie.

  3. Dyrektor wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki. Rola oraz zadania tej osoby są jasno określone.

  4. Polityka ochrony dzieci/uczniów jasno i kompleksowo określa:

    • zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

    • sposób reagowania w placówce na przypadki podejrzenia, że uczeń doświadcza krzywdzenia

    • zasady bezpiecznych relacji pracownicy-uczeń

    • zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych

    • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych ucznia

  1. Polityka jest opublikowana i promowana wśród całego personelu, rodziców oraz uczniów, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.

     

STANDARD II – PRACOWNICY

Szkoła monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu uczniów. 

ramach rekrutacji pracowników prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną oraz sprawdzane są ich referencje.

  1. W szkole przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika oświadczeniao niekaralności za przestępstwa seksualne (rozdz. XXV KK) oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.

  2. Szkoła przed nawiązaniem stosunku pracy z pracownikiem uzyskuje dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym pracowniku lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacje z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskała oświadczenia pracownika dotyczące niekaralności lub braku toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej I obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.

  3. Określone są zasady bezpiecznych relacji wszystkich pracowników szkoły z uczniami, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z uczniem.

  4. Szkoła zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony uczniów przed krzywdzeniem i pomocy uczniom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

    • rozpoznawania symptomów krzywdzenia uczniów,

    • procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,

    • odpowiedzialności prawnej pracowników szkoły, zobowiązanych do podejmowania interwencji,

    • procedury „Niebieskiej Karty”

  1. Pracownicy pracujący z uczniami są przygotowani, by edukować:

    • uczniów na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,

    • opiekunów uczniów na temat wychowania uczniów bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.

  1. Pracownicy dysponują materiałami edukacyjnymi dla uczniów i dla rodziców oraz je aktywnie wykorzystują.

  2. W placówce organizowane sąspotkania edukacyjne dla rodzicóww zakresie: wychowania uczniów bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.

 

STANDARD III – PROCEDURY

W szkole funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa ucznia.

Szkoła wypracowała procedury, które określają jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka/ucznia lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony pracowników szkoły, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.

Szkoła dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia uczniów (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.  

 

STANDARD IV – MONITORING

Szkoła monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony uczniów.

Realizacja tego standardu oznacza, że Polityka ochrony uczniów jest w szkole żywym dokumentem podlegającym bieżącej weryfikacji i aktualizacjom, jesli wymaga tego dobro dzieci/uczniów.

Takie podejście zwiększa zaangażowanie poczucie odpowiedzialności pracowników oraz umożliwia pracownikom sprawdzanie stopnia znajomości zasad i procedutakże pozwala rozstrzygnąć ewentualne niejasności czy niespójności w regulacjach wprowadzonych w szkole.

kolei włączenie opiekunów dzieci/uczniów proces analizy przyjętych standardów jest ważnym komunikatem mówiącym o tym, że są oni partnerem instytucji tworzeniu bezpiecznego środowiska dla dzieci/uczniów.

  1. Przyjęta polityka ochrony uczniów jest weryfikowana i oceniana- przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa uczniów.

  2. W ramach weryfikacji polityki szkoła konsultuje się z rodzicami/opiekunami uczniów

  3. Wnioski z przeprowadzonej weryfikacji i oceny należy pisemnie udokumentować.