Procedury do Standardów ochrony małoletnich
W związku z wprowadzaniem Standardów Ochrony Małoletnich, wypracowano procedury określające działania, jakie należy podjąć w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Standardy stanowią zbiór zasad i procedur, które określają kiedy należy podjąć interwencję oraz jakie działania wykonać w przypadku interwencji.
CEL PROCEDURY - Przeciwdziałanie wszelkim aktom krzywdzenia dzieci/uczniów.
Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, których przyjęcie sprawia, że Szkoła jest bezpieczna dla uczniów, a jej pracownicy potrafią zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko krzywdzenia dziecka/ucznia oraz podjąć działania profilaktyczne oraz interwencyjne.
STANDARD I – POLITYKA
Szkoła ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony uczniów przed krzywdzeniem.
Dokument ten zawiera jasne wytyczne dotyczące tego, jak w szkole przeciwdziałać naruszaniu praw dzieci/uczniów, jak tworzyć środowisko przyjazne i bezpieczne dzieciom/uczniom oraz jakie kroki podjąć w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa uczniów.
Ustanowienie Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem jest informacją, zarówno dla pracowników, jak i dla przebywających w niej dzieci/uczniów oraz ich opiekunów, że w codziennej pracy szkoły/przedszkola realizowane są takie wartości, jak dobro ucznia oraz jego prawo do życia w bezpiecznym i zapewniającym rozwój otoczeniu.
-
Polityka dotyczy wszystkich pracowników. Pod pojęciem pracownik należy rozumieć: każdy pracownik Szkoły bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z uczniami.
-
Dyrektor zatwierdził politykę i odpowiada za jej monitorowanie i wdrażanie.
-
Dyrektor wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki. Rola oraz zadania tej osoby są jasno określone.
-
Polityka ochrony dzieci/uczniów jasno i kompleksowo określa:
-
zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
-
sposób reagowania w placówce na przypadki podejrzenia, że uczeń doświadcza krzywdzenia
-
zasady bezpiecznych relacji pracownicy-uczeń
-
zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
-
zasady ochrony wizerunku i danych osobowych ucznia
-
Polityka jest opublikowana i promowana wśród całego personelu, rodziców oraz uczniów, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.
STANDARD II – PRACOWNICY
Szkoła monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu uczniów.
W ramach rekrutacji pracowników prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną oraz sprawdzane są ich referencje.
-
W szkole przewidziany jest obowiązek składania przez pracownika oświadczeniao niekaralności za przestępstwa seksualne (rozdz. XXV KK) oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.
-
Szkoła przed nawiązaniem stosunku pracy z pracownikiem uzyskuje dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym pracowniku lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacje z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskała oświadczenia pracownika dotyczące niekaralności lub braku toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej I obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.
-
Określone są zasady bezpiecznych relacji wszystkich pracowników szkoły z uczniami, wskazujące, jakie zachowania w placówce są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z uczniem.
-
Szkoła zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony uczniów przed krzywdzeniem i pomocy uczniom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
-
rozpoznawania symptomów krzywdzenia uczniów,
-
procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
-
odpowiedzialności prawnej pracowników szkoły, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
-
procedury „Niebieskiej Karty”
-
Pracownicy pracujący z uczniami są przygotowani, by edukować:
-
uczniów na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
-
opiekunów uczniów na temat wychowania uczniów bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
-
Pracownicy dysponują materiałami edukacyjnymi dla uczniów i dla rodziców oraz je aktywnie wykorzystują.
-
W placówce organizowane sąspotkania edukacyjne dla rodzicóww zakresie: wychowania uczniów bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
STANDARD III – PROCEDURY
W szkole funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa ucznia.
Szkoła wypracowała procedury, które określają jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka/ucznia lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony pracowników szkoły, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.
Szkoła dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia uczniów (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.
STANDARD IV – MONITORING
Szkoła monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony uczniów.
Realizacja tego standardu oznacza, że Polityka ochrony uczniów jest w szkole żywym dokumentem podlegającym bieżącej weryfikacji i aktualizacjom, jesli wymaga tego dobro dzieci/uczniów.
Takie podejście zwiększa zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności pracowników oraz umożliwia pracownikom sprawdzanie stopnia znajomości zasad i procedu, a także pozwala rozstrzygnąć ewentualne niejasności czy niespójności w regulacjach wprowadzonych w szkole.
Z kolei włączenie opiekunów dzieci/uczniów w proces analizy przyjętych standardów jest ważnym komunikatem mówiącym o tym, że są oni partnerem instytucji w tworzeniu bezpiecznego środowiska dla dzieci/uczniów.
-
Przyjęta polityka ochrony uczniów jest weryfikowana i oceniana- przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa uczniów.
-
W ramach weryfikacji polityki szkoła konsultuje się z rodzicami/opiekunami uczniów
-
Wnioski z przeprowadzonej weryfikacji i oceny należy pisemnie udokumentować.
Pliki do pobrania
- 4. standardy ochrony maloletnich.pdf (119.96 KB)
- Procedura wdrazania i monitorowania standardow.pdf (103.94 KB)
- Procedura interwencji.pdf (149.59 KB)
- Procedura reagowania i dzialan w przypadku niewlasciwych relacji miedzy maloletnimi.pdf (378.23 KB)
- Procedura zapewniajaca bezpieczne relacje pomiedzy pracownikami a maloletnimi.pdf (367.66 KB)
- Procedura bezpiecznego korzystania z Internetu- urzadzen elektronicznych i reagowania w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia cyberprzemocy.pdf (389.25 KB)
- Procedura ochrony wizerunku i danych osobowych maloletnich.pdf (383.59 KB)
- Procedura weryfikacji pracownikow w rejestrach KRS.pdf (117.60 KB)